هراس از کشیدن دندان عقل

هراس از کشیدن دندان عقل و مراحل مربوط به آن:

می دانید که بهترین و ایده آل ترین زمان برای کشیدن دندان عقل کی می باشد؟ آیا می توان بدون درد اقدامات مربوط به کشیدن و جراحی دندان عقل را انجام داد؟

هراس از کشیدن دندان عقل جزو مواردی می باشد که تمام افراد در طول زندگی خود این ترس را تجربه کرده اند. اما امروزه با پیشرفت دانش و علم دندانپزشکی، دندانپزشکان سعی دارند با استفاده از داروهای مختلف و روش های گوناگون دندان عقل بیماران خود را مورد جراحی قرار دهند. در نظر بگیرید که برای کشیدن و جراحی دندان عقل بایستی یکسری از مهمترین مراحل را سپری کرد. مهمترین مراحل مربوط به کشیدن و جراحی دندان یاد شده عبارتند از:

–         گرفتن عکس رادیولوژی از فک و دندان عقل توسط بیمار

–         تزریق نمودن آمپول در ناحیه استخوان فک و لثه و انجام دادن تست های بی حسی در محل رشد دندان عقل

–         لق نمودن دندان عقل به کمک تجهیزات و ابزارهای مختلف و بیرون آوردن دندان لق شده از لثه

–         در صورت نیاز به جراحی، دندانپزشک برشی را در لثه ایجاد کرده و به وسیله ابزار فرز می تواند دندان عقل را به شکل یک یا چند تکه از لثه بیرون بکشد. سپس محل برش را بخیه شده و محل زخم را پانسمان می کند.

جراحی دندان عقل

آیا کشیدن دندان عقل با درد همراه است؟

کشیدن دندان عقل طبیعتا با درد همراه می باشد. البته در برخی از مواقع بیماران از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی نمی کنند، بنابراین مشکلات و دردسرهای زیادی را تحمل می نمایند. زمانی که دندان عقل را به موقع بکشید، کمترین درد را نیز تجربه خواهید نمود. بیماران می توانند در خصوص عوارض مربوط به کشیدن و جراحی دندان عقل نیز اطلاعاتی را به دست آورند. در این صورت می توانند با آگاهی بیشتری از دست دندان عقل خود خلاص شوند. امروزه روش های مختلفی را برای کشیدن و جراحی دندان عقل مورد استفاده قرار می دهند. از به روز ترین این روش ها می توان به فناوری لیزر اشاره کرد. با استفاده از روش یاد شده برای کشیدن و جراحی دندان عقل، دوران نقاهت بیماران نیز تسریع پیدا می کند. بنابراین توصیه می شود که به هیچ وجه نگرانی های زیادی را در خصوص درد ناشی از کشیدن یا جراحی دندان عقل خود نداشته باشید.

دندان عقل

چگونه می توان درد مربوط به کشیدن  و جراحی دندان عقل را کاهش داد؟

دندانپزشکان می توانند برای کاهش درد ناشی از کشیدن دندان عقل، از روش های مختلفی استفاده کنند. در ادامه سعی داریم تا در مورد روش های یاد شده بیشتر صحبت کنیم:

–         بی حسی موضعی: در این روش دندانپزشکان برای بی حس کردن لثه شما از ژل بی حسی استفاده می کند. بنابراین درد ناشی از سوزن را نیز احساس نخواهید کرد.

–         استفاده از بی حسی مرتبط: معمولا دندانپزشکان برای کشیدن دندان عقل از نوعی گاز شادی آور استفاده می کنند. گاز یاد شده حاوی نیتروس اکساید بوده و آرامش فوق العاده ای را برای بیماران به وجود می آورد.

مطلب مشابه: بی حسی دندانپزشکی برای چه افرادی ممنوع است؟

–         بیهوشی عمومی: یکی از روش های مورد استفاده برای کاهش درد در حین کشیدن یا جراحی دندان عقل را روش بیهوشی عمومی شکل داده است. در این روش شما به خواب عمیقی فرو رفته و هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد. البته استفاده از روش یاد شده هزینه ی بالایی را دارد و ممکن است عوارض متعددی را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین از روش های بی حسی موضعی و مرتبط استفاده نمایید.

کشیدن دندان

اهمیت کشیدن دندان عقل

اهمیت کشیدن دندان عقل یکی از رایج ترین سوالاتی می باشد که ذهن بسیاری از افراد را به سوی خود مشغول کرده است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که افراد را به سمت کشیدن و جراحی دندان عقل سوق می دهند. دندان عقل در حین رشد خود ممکن است یکسری از عفونت ها و درد را برای افراد به وجود آورد. از سوی دیگر با رشد دندان عقل، فشار مضاعفی به سایر دندان ها وارد می شود. این امر نیز به نوبه ی خود می تواند مشکلات زیادی را در چیدمان دندان های افراد داشته باشد. با رشد دندان عقل می توانید درد خفیفی را نیز در ناحیه گردن، گوش و گلوی خود نیز احساس کنید.

همچنین در نظر بگیرید که عدم کشیدن دندان عقل می تواند سبب بروز آبسه در لثه(بیماری لثه)شود. در برخی از بیماران می توان شاهد تورم و التهاب های شدید لثه ای نیز باشیم. که در چنین شرایطی دندانپزشک برای درمان بیمار خود مجبور خواهد بود که از روش جراحی استفاده کند. لازم به ذکر می باشد که دندانپزشکان با بررسی دقیق موقعیت قرارگیری دندان عقل و فک مراجعه کنندگان تصمیم می گیرند که به چه روشی و چگونه دندان عقل بیماران خود را بکشند. آبسه و عفونت کردن دندان عقل می تواند به دنبال خود تومور و کیست های نهفته نیز به وجود آورد. بنابراین کشیدن و جراحی دندان عقل خود را جدی بگیرید.

مناسب ترین زمان برای کشیدن و خارج کردن دندان عقل

یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص کشیدن دندان عقل وجود دارد، مناسب ترین و بهترین زمان برای کشیدن دندان یاد شده می باشد. معمولا دندانپزشکان برای جراحی دندان عقل بیماران خود رده سنی 18 تا 21 را پیشنهاد می دهند. البته دندانپزشکان می توانند با بررسی عکس گرافی و معاینه دهان شما، زمان دقیق کشیدن و جراحی دندان عقل تان را معین نمایند. در بسیاری از مواقع فضای کافی برای رشد دندان عقل وجود دارد، در این صورت دندانپزشکان ترجیح می دهند که صبر کرده و اجازه دهند دندان یاد شده رشد قابل توجهی را داشته باشد.

برخی از بیماران نیز بنابه ترسی که از کشیدن دندان عقل دارند، اقدام یاد شده را به سال های آینده موکول کرده و در سنین بالاتر به دنبال کشیدن و جراحی دندان عقل خود هستند. کشیدن دندان مذکور در سنین بالاتر دشواری های بسیار زیادی را دارد. به طوری که ریشه ی مربوط به دندان عقل رشد کرده و دندانپزشکان مجبور می شوند برای کشیدن دندان مذکور از روش جراحی استفاده نمایند. بنابراین توصیه می شود که در مناسب ترین زمان ممکن اقدامات مربوط به کشیدن و جراحی دندان عقل را انجام دهید.

دریافت نوبت

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید.

مطالب مفید

پروتز دندان

دندان ها در اثر پوسیدگی و حوادث مختلف از دست می روند و جای آنها در دهان خالی می ماند. خالی ماندن جای دندان در

مزیت انجام ایمپلنت