چگونه از دست دادن دندان می تواند به زوال شناختی و زوال عقل مرتبط شود

از دست دادن دندان و زوال عقل
  • محققان می گویند که به نظر می رسد زوال شناختی و از دست دادن دندان با هم مرتبط هستند، اگرچه آنها مطمئن نیستند که کدام بیماری ممکن است اول باشد.
  • آنها می گویند که سلامت دهان و دندان ضعیف می تواند با کمبود تغذیه ای و همچنین تجمع باکتری ها مرتبط باشد، که هر دو می توانند عاملی برای اختلال شناختی باشند.
  • محققان به افراد مسن تر، به ویژه آنهایی که با مراحل زوال شناختی سر و کار دارند، توصیه می کنند که به رعایت راه هایی برای داشتن دندان سالم و دهان ادامه دهند و معاینات منظم دندانپزشکی را انجام دهند.

ارتباط زوال عقل و دندان

از دست دادن دندان یا زوال شناختی کدام اول اتفاق می افتد؟

یک تحلیل جدید که در JAMDA (مجله پزشکی مراقبت های پس از حاد و طولانی مدت) منتشر شده گزارش می دهد که از دست دادن دندان یک عامل خطر برای اختلال شناختی و زوال عقل است.

تجزیه و تحلیل نشان داد که هر دندان از دست رفته اضافی یک فرد با 1.4 درصد افزایش خطر اختلال شناختی و 1.1 درصد افزایش خطر ابتلا به زوال عقل مرتبط است.

دکتر بی وو، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد بهداشت جهانی در کالج پرستاری روری مایرز دانشگاه نیویورک و یکی از مدیران انکوباتور پیری دانشگاه نیویورک، گفت که محققان هنوز مطمئن نیستند که کدام یک زودتر رخ می دهد: زوال شناختی یا از دست دادن دندان

وو گفت: این مثل قضیه مرغ/تخم مرغ است. “این می تواند از هر دو طرف پیش برود.

او گفت که پیام اصلی این است که بین این دو شرایط ارتباط وجود دارد و پیشگیری ممکن است کلیدی برای مدیریت هر دو باشد.

اهمیت سلامت دهان و دندان

مگان سالیوان، متخصص جراحی دهان و فک و صورت در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو، گفت که این تجزیه و تحلیل نیاز به تمرکز بر مراقبت از دندان و همچنین توانایی دندانپزشکان برای چک آپ و کمک اشاره دارد که بیماران خود را در مورد بسیاری از مسائل بهداشتی فراتر از دندان ها راهنمایی کنند.

وو این فرضیه را مطرح کرد که خانواده‌هایی که از یکی از عزیزان مبتلا به زوال شناختی مراقبت می‌کنند ممکن است به بیماری های دیگر نسبت به بهداشت دهان اهمیت دهند.

این می تواند منجر به از دست دادن چک آپ های دندانپزشکی، به تعویق انداختن نظافت منظم و کمک نکردن به فرد مورد علاقه در انجام روال روزانه بهداشت دهان و دندان شود.

وو گفت: افراد در حال زوال ممکن است روتین روزانه خود را فراموش کنند و این باعث لطمه زدن به بهداشت دهان می شود و مراقبت های بهداشت دهان و دندان در جایگاه دوم قرار می گیرد.

وو گفت که با از دست دادن دندان، مصرف مواد مغذی فرد ممکن است به خطر بیفتد، که منجر به بسیاری از چالش‌های سلامتی، از جمله زوال شناختی و عقل می‌شود.

به گفته وو، افرادی که دندان های از دست داده و عادات بد مراقبت از دهان دارند نیز بیشتر مستعد ابتلا به باکتری ها هستند که می تواند منجر به انوع مختلف بیماری ها شود.

او گفت: خیلی از بیماری ها را می توان از طریق دندان ها پیدا کرد.

سالیوان گفت این مطالعه اهمیت مراقبت از دهان را برای همه نشان می دهد.

او گفت: “مراقبت از دندان های خود فقط به خاطر دندان های شما نیست.” “این برای کل بدن – و ذهن شماست.”

سالیوان گفت که دندانپزشکان آموزش دیده اند که فقط دندان های شما را درمان نکنند، بلکه سلامت کلی شما را نیز ارزیابی کنند و هر گونه نگرانی که ممکن است از سلامت دهان و دندان شما ببینند را با شما در میان بگذارند.

نکاتی برای همه

اگر شما یا یکی از بستگانتان دچار زوال شناختی یا عقل هست، در اینجا چند نکته مهم به طور کلی توصیه می شود:

  • معاینه و چک آپ سالانه دندان را نادیده نگیرید. آنها را در طول زندگی و به ویژه با افزایش سن اولویت بندی کنید.
  • در مراقبت از دهان به فردی که ممکن است در مراحل اولیه زوال شناختی باشد کمک کنید: یک مسواک باکیفیت برای آنها تهیه کنید، مطمئن شوید و اگر می توانید بر مراقبت از او نظارت کنید و نکاتی را در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به آنها ارائه دهید.
  • دندان مصنوعی را در نظر بگیرید. وو گفت که این تجزیه و تحلیل نشان داد که شرکت کنندگان در مطالعه با پروتز به جای دندان های آسیب دیده از نظر شناختی بهتر عمل کردند.


سالیوان امیدوار است که این مطالعه این پیام را به ارمغان بیاورد. او گفت: امیدواریم این موضوع باعث شود مردم بیشتر به سلامت دهان خود فکر کنند.

دریافت نوبت

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید.

مطالب مفید

پروتز دندان
پروتز دندان

پروتز دندان

دندان ها در اثر پوسیدگی و حوادث مختلف از دست می روند و جای آنها در دهان خالی می ماند. خالی ماندن جای دندان در

مزیت انجام ایمپلنت
ایمپلنت

مزیت انجام ایمپلنت

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش های درمانی مناسب جهت پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. با این روش دندان