راه هایی برای داشتن دندان سالم

راه هایی برای داشتن دندان سالم

چگونه می توانیم از دندان های خود  نگهداری کنیم؟

حتما میدانید که دندان ها نقش مهمی در زیبایی ما دارند. از همین رو باید به سلامتی آنها اهمیت دهیم. از طرف دیگر هزینه های دندانپزشکی بسیار بالا است. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد راه هایی برای داشتن دندان سالم را معرفی کنیم  تا به کمک آن بتوانید از دندان های خود نگهداری کنید. در زیر به نکته های کاربردی جهت حفظ سلامت دندان ها به طور کامل اشاره می شود.

مهم ترین نکات برای داشتن دندان های سالم

با توجه به نکاتی که در زیر قید شده است می توانید به راحتی از دندان های خود مراقبت کنید. توصیه می کنیم تمامی موارد زیر را به طور کامل با دقت مطالعه کنید.

مسواک زدن قبل  از خواب

به طور کلی باید در طی روز حداقل دو بار مسواک بزنیم تا با  انجام آن دندان های سالم تری داشته باشیم. اما برخی افراد مسواک قبل از خواب را فراموش می کنند که بسیار به دندان آسیب جدی وارد می شود. زمانی که قبل از خواب مسواک را فراموش کنید، اغلب میکروب ها بر روی سطح دندان شما باقی می ماند و در نتیجه موجب خرابی دندان ها می شود.

شیوه صحیح مسواک زدن

برخی افراد به شکل نادرستی مسواک میزنند. از همین رو روش نادرست آن سبب آسیب به لثه و دندان ها می شود. پس برای زدن مسواک کمی صبر باشید و به آرامی مسواک بزنید. توجه داشته باشید که حداقل زمان مسواک زدن شما باید 2 دقیقه طول بکشد تا تمامی میکروب های دهان را به طور کامل از بین ببرد.  در زیر به طور کامل به نحوه صحیح  مسواک زدن اشاره شده است

انتخاب یک مسواک خوب

 اغلب التهاب های لثه و خونریزی آن استفاده از عدم یک مسواک  مناسب می باشد. توجه داشته باشید انتخاب یک مسواک مناسب سبب جلوگیری از بروز پوسیدگی  دندان می شود همچنین به شما کمک می کند تا دندان های سالم تری داشته باشید.

تمیز کردن زبان

حتما میدانید که میکروب ها بر روی سطح زبان تجمع پیدا میکنند، که موجب بوی بد دهان می شود از همین رو توصیه میشود برای جلوگیری از جرم بر روی زبان حتما به کمک مسواک زبان خود را تمیز کنید.

استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

انتخاب خمیر دندان یکی از مهم ترین راه های برای داشتن دندان های سالم محسوب می شود. در واقع یک خمیر دندان خوب باید هم دارای بو و طعم خوبی باشد و هم حاوی فلوراید باشد و وجود فلوراید در خمیر دندان سبب می شود که از پوسیدگی آن به طور کامل جلوگیری شود. علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی، جرم های ایجاد شده را از بین می برد. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم فلوراید مانند یک سد محافظتی برای دندان ها می باشد.

استفاده از نخ دندان برای سالم ماندن دندان ها

برخی افراد بر این باور هستند تنها با مسواک زدن مرتب می توان به راحتی از دندان ها مراقبت کرد. در واقع این باور کاملا اشتباه می باشند. لازم است بگوییم علاوه بر مسواک زدن برای خارج کردن ذرات ریز مواد غذایی باید حتما از نخ دادن استفاده کنیم. توجه داشته باشید که کشیدن نخ دادن بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی  از مزایای استفاده از نخ دندان، افزایش گردش خون در لثه ها می باشد. توصیه  میکنیم که حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید.

خودداری از مصرف غذاهای اسیدی

در ابتدا بیان کنیم که مصرف مواد غذایی اسیدی مانند نوشابه ها، انواع آب میوه را بسیار محدود کنید. از سوی دیگر اسیدی بودن مواد غذایی سبب نرم شدن مواد دندان شده و در نتیجه مواد معدنی را در مینای دندان حل می کند و در آخر موجب پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان نیز می شود.

کاهش استفاده از قند و شکر برای سالم ماندن دندان

یکی از موثرترین راه برای داشتن دندان سالم کاهش مصرف قند و شکر می باشد با مصرف مواد غذایی باکتری های موجود در پلاک دندان قند ها اسید تبدیل می کند.

استفاده از دهانشویه به طور مرتب

با موادی که در ساخت دهان شویه ها استفاده می شود باید بگوییم که بسیار برای بهداشت دهان و دندان شما اهمیت دارد. برخی از سطوح دندان را نمیتوان با مسواک یا نخ دندان تمیز کرد در این زمان توصیه میکنیم از دهانشویه استفاده کنید . نکته دیگری که باید در مورد دهانشویه بدانید آن است که تمامی افراد در هر سنی می توانند از دهانشویه استفاده کنند.

استفاده از آب به اندازه کافی

همانطور که میدانید آب مایه حیات می باشد پس بنابراین برای حفظ سلامت بدن استفاده از آب بسیار ضروری می باشد. توصیه می کنیم برای از بین بردن مواد غذایی بعد از میل وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا مواد چسبنده و اسیدی از سطح دندان ها از بین برود. در واقع با انجام این کار به حفظ سلامتی دندان های خود کمک ویژه ای کرده اید.

چکاپ دندان ها حداقل 2 بار در سال

بهتر است برای بهداشت دهان سالانه دو بار به دندان پزشک برای چکاپ به دندان پزشک مراجعه کنیم تا در صورت مشکل آن را برطرف کنیم

سایر توصیه های ایمنی برای داشتن دندان های سالم

عوامل دیگری وجود دارد که توصیه می شود برای داشتن دندان های سالم از انجام آنها پرهیز کنیم از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد

ره کرد

  • پرهیز از شکستن موارد سفت نظیر فندق، پسته و گردو
  • زیاده روی نکردن در خوردن تخمه
  • پرهیز از خوردن مواد غذایی مانند گوشت نیم پز یا استخوان گوشت

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره راه های مناسب برای داشتن دندان سالم بیان شد پی بردیم که باید برای داشتن دندان های سالم از مسواک، نخ دندان و دهانشویه  استفاده کنیم و هم چنین از مصرف مواد غذایی که اسیدی هستند پرهیز کنیم.  با راه هایی که در مقاله بیان شد می توانیم  به آسانی از دندان های خود حفاظت کنیم و مدت طولانی از آنها مراقبت کنیم.

سوالات متداول

  1. چه روش هایی برای حفاظت دندان ها وجود دارد؟
    از مهم ترین روش های حفاظتی برای دندان ها باید از مسواک، نخ دندان و دهانشویه استفاده کرد.
  2. آیا استفاده از نخ دندان اجباری می باشد؟
    بله. زیرا برخی از نقاط دهان را نمیتوان با مسواک تمیز کرد از همین رو باید از نخ دندان استفاده کنیم.
  3. آیا مصرف مواد قندی باید خرابی دندان ها می شود؟
    بله. زیرا مصرف بیش از حد آن سبب پوسیدگی و سوراخ شدن سطح دندان می شود.

دریافت نوبت

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید.

مطالب مفید

پروتز دندان
پروتز دندان

پروتز دندان

دندان ها در اثر پوسیدگی و حوادث مختلف از دست می روند و جای آنها در دهان خالی می ماند. خالی ماندن جای دندان در

مزیت انجام ایمپلنت
ایمپلنت

مزیت انجام ایمپلنت

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش های درمانی مناسب جهت پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. با این روش دندان