دلایل بوی بد دهان

دلایل بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست؟

شاید بوی بد دهان برای همه تا به حال اتفاق افتاده باشد. در واقع این بو برای دیگر افراد می تواند آزاردهنده باشد. توجه داشته باشید دلایل بد بو شدن دهان می تواند موقتی یا دائم باشد. در پزشکی به بوی دهان، هالیتوز می گویند. توصیه میکنیم برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام کنید. بسیاری افراد برای درمان موقتی آن از آدامس جهت خوش بو کننده دهان استفاده می کنند. گاها ممکن است یکی از دلایل بد بو شدن دهان ذرات باقی مانده مواد غذایی در دهان می باشد ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد دلایل بد بو شدن دهان به گفتگو بپردازیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان چیست؟

در واقع دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث بوی بد دهان می شود. از جمله می توان به باکتری هایی که حفره های دهان یا زبان تجمع پیدا کرده اند. پس یکی از دلایل بد بو شدن دهان می تواند باکتری های جمع شده در دهان باشد.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

اگر بهداشت دهان و دندان در فرد ضعیف باشد این احتمال وجود دارد که دهان آن به شدت بوی بدی بگیرید. معمولا افرادی که ارتودنسی را انجام می دهند با بوی بد دهان مواجه خواهد شد. توصیه می کنیم حتما از مسواک برای بهداشت دهان خود استفاده کنید.

استفاده از غذا و نوشیدنی های قوی

دلایل بوی بد دهان

معمولا بعضی از مواد غذایی سبب  بوی بد دهان می شوند. این نوع مواد غذایی شامل سیر، پیاز و قهوه می باشد. اگر شما با غذای خود سیر یا پیاز استفاده کنید، روغن های موجود در غذا جذب و وارد جریان خون می شود همین عامل سبب یکی از دلایل بوی بد دهان نیز می شود.

استفاده از دخانیات

دخانیات از دلایل بوی بد هان

همانطور که میدانید استفاده از دخانیات علاو بر روی بد دهان، لباس های شما را نیز بد بو می کند. استفاده از دخانیات سبب خشکی دهان و فضای دهان می شود و در واقع خشکی می تواند موجب بروز بوی بد خواهد شد.

خشکی دهان

مرطوب بودن یا خشکی دهان شما به غدد براق شما بستگی دارد. زمانی که غدد بزاقی نتواند به مقدار کافی براق تولید کند موجب خشکی دهان می شود. در واقع وجود بزاق سبب تمیز ماندن دهان می شود و بو دهان را با حد زیادی کاهش می دهد. توجه داشته باشید خشکی دهان در شرایط زیر ایجاد خواهد شد.

  • خوابیدن با دهان باز
  • مشکل اساسی در غدد بزاقی
  • استفاده از برخی داروها
  • مصرف بعضی از میوه ها و مواد غذایی

وجود بیماری پریودنتال

یکی دیگر از دلایل بد بو شدن دهان بیماری پریودنتال می باشد در این بیماری لثه شما باعث تحریک می شود. و بر روی ساختار لثه شما حالت تارتار به وجود می آید. در واقع در فضای تحریک شده، ذرات مواد غذایی و باکتری تجمع پیدا می کنند که این عامل سبب بوی بد دهان می شود.

مشکلات مربوط به سینوس ها

مشکلاتی از جمله وجود عفونت در سینوس ها، ترشحات بینی، برونشیت مزمن همگی باعث بوی بد دهان خواهد شد.

میکروب معده و بوی بد دهان

لازم است بدانید یکی از دلایل بد بو شدن دهان میکروب معده می باشد از آنجایی که برای هضم غذا توسط میکروب معده انجام می شود اگر میکروب معده بیشتر از حد مجاز باشد سبب بوی بد دهان خواهد شد.

سردی معده و بوی بد دهان

این باور درست است که علت بوی بد دهان می تواند از مشکلات معده باشد. زمانی که شما دارای یک معده سرد هستید این احتمال وجود دارد که با بعضی از غذاها نیز حساسیت داشته باشید. جهت اطلاع بدانید هر چه معده شم اسیدی تر باشد می تواند به همان میزان سبب بوی بد دهان شما شود.

بارداری بانوان

خود بارداری به تنهایی سبب بوی بد دهان نمی شود. اما این حالت در بارداری طبیعی است که در دوره بارداری امکان حالت تهوع داشتن موجود دارد و همان حالت تهوع سبب بوی بد دهان نیز می شود.

آلرژی

زمانی که شما آلرژی داشته باشید در پست حلق شما باکتری ها تجمع پیدا می کنند و همان باعث بوی بد دهان خواهد شد.

چگونه می توانیم بوی بد دهان در صبح را از بین ببریم؟

از آنجایی که در یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن بوی بد دهان، مسواک زدن می باشد. با استفاده این روش تمامی میکروب های تجمع شده را می توان به راحتی آن را از بین برد. علاوه بر مسواک توصیه  میکنیم که حتما از نخ دندان جهت خارج کردن مواد غذایی دندان نیز استفاده کنید.

چه راه هایی برای درمان رفع بوی بد دهان ناشی از معده وجود دارد؟

گاها احساس کرده ایم، سر دلمان سوزش دارد یا در بعضی از مواقع یک سوزش بیشتر خواهد شد، در این زمان می توانید از قرص های آنتی اسید، شربت ها جهت مشکلات معده نیز استفاده کنید.

به چه روش هایی می توان بوی بد دهان را تشخیص داد؟

با توجه به روش های زیر می توان بوی بد دهان را تشخیص داد این موارد عبارتند از:

  • هالیمتر
  • کروماتوگرافی گاز
  • آزمون BANA
  • تست بتا گالاکتوزیداز

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی که در مقاله درباره دلایل بوی بد دهان اشاره شد پی بردیم که عوامل زیادی در علت بوی بد دهان بستگی دارد از جمله می توان عدم بهداشت کافی دهان، استفاده از برخی از داروها و مواد غذایی سبب عامل اصلی بوی بدن دهان می شود. برای از بین بردن بوی آن می توانید از مسواک و نخ دندان و هم چنین برای مشکلات معده از قرص و دارو نیز استفاده کنید. همچنین شما می توانید مقاله راه هایی برای داشتن دندان سالم را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

سوالات متداول

  1. علت بوی بد دهان چیست؟
    از مهم ترین عوامل اصلی می توان عدم بهداشت کامل دهان، استفاده از مواد غذایی و برخی دارو ها از عامل اصلی آن می باشد.
  2. چگونه می توانیم بوی بد دهان را از بین ببریم؟
    اولین راه برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده از مسواک و نخ دندان می باشد و هم چنین اگر بوی بد دهان از معده باشد باید به متخصص گوارش مراجعه کند.
  3. آیا آلرژی سبب بوی بد دهان می شود؟
    بله. در واقع در پشت مخاط حلق باکتری ها تجمع پیدا می کنند و باعث بوی بد دهان می شود.

دریافت نوبت

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان شماره تماس خود را ارسال نمایید.

مطالب مفید

پروتز دندان
پروتز دندان

پروتز دندان

دندان ها در اثر پوسیدگی و حوادث مختلف از دست می روند و جای آنها در دهان خالی می ماند. خالی ماندن جای دندان در

مزیت انجام ایمپلنت
ایمپلنت

مزیت انجام ایمپلنت

ایمپلنت یا کاشت دندان یکی از روش های درمانی مناسب جهت پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته است. با این روش دندان